Johtamisen taito

Pienen tauon jälkeen pistetään taas näppäimistö sauhuamaan!  Ja nyt sauhuaa muuten lujaa,  koska aiheena on ihan jokaiselle tuttu juttu. Tänään nimittäin puhutaan meidän pomoista ja heidän taidoistaan. Työelämässä jo hetken pyörineistä varmastikin reilu 90% on kohdannut uransa aikana sen ihan kamalimman pomon ikinä. Sellaisen kuka raivoaa syyttä tai ei ole ikinä läsnä tai suosii vain tiettyjä työntekijöitä tai ei muuten vain ymmärrä että kaikki me olemme ihmisiä - jotka joskus tekee virheitä. Mutta millainen on sitten se hyvä johtaja?

Juttuhan on nimittäin niin, että myös ne johtajat taitavat olla ihan yhtälailla niitä ihmisiä. Pääsin viime viikonloppuna vetämään tiimiä Biohacker Summitissa ja samalla kurkkaamaan asiaa esimiehen näkökulmasta. Siinä tuli jo ennen tapahtuman alkua pohdittua juurikin kyseistä aihetta: Mitä ominaisuuksia hyvässä tiiminvetäjässä on? Aikoinaan omissa opinnoissani istuin johtajuutta käsittelevällä kurssilla ja kyseinen kysymys esitettiin meille ensimmäisellä tunnilla. Yhtenäisiä linjauksia toki oli, mutta niin oli myös eriäviä mielipiteitäkin. Kävimme pohdintaa esimerkiksi aiheesta: ''Voiko esimies olla kaveri?''. Puolesta ja vastaan puhujia oli aivan yhtä monta. Asiaan vaikuttaa nimittäin myös millaisessa yrityksessä toimitaan ja millaisia henkilöitä hänellä on alaisenaan.

Yhtä mieltä voidaan kuitenkin olla vähintäänkin yhdestä asiasta. Nimittäin siitä, että johtajan on oltava lopulta se johtaja. Otettava ne langat käsiinsä ja kannettava vastuu. Jotta asiat etenisivät, on jonkun yksinkertaisesti vietävä niitä asioita eteenpäin - johtajan. Toinen arvostettava piirre johtajissa mistä uskon meidän kaikkien olevan samaa mieltä on luottamus. Luottamus pitää sisällään aikamoisen liudan asioita. Työntekijän näkökulmasta olisi suotavaa että työntekijä voi luottaa johtajan tekemiin päätöksiin ja oikeudenmukaiseen kohteluun, sekä siihen että jaetut henkilökohtaiset asiat eivät pääse leviämään. Yksi tärkeä näkökulma johtajan ja työntekijän välisestä luottamuksesta on johtajan luottamus alaiseensa. Käytännössä tämän voi nähdä esimerkiksi siitä että johtaja luottaa alaiseensa, antaa hänelle tehtävän ja luottaa siihen että alainen hoitaa tehtävän ja tekee tarvittaessa oikeat ratkaisut. Tämä ei tarkoita sitä etteikö johtaja saisi olla kiinnostunut tehtävän etenemisestä. Ja ymmärrettävää on myös että tällaisen luottamuksen rakentuminen vie aikaa.

Edellä mainitsemieni seikkojen lisäksi  koen positiivisina johtajan ominaisuuksina kyvyn motivoida, kuunnella, ymmärtää, olla tasa-arvoinen, sekä edes jollakin tasolla suunnitelmallinen. Myös positiivisen ja kehittävän palautteen vastaanottaminen lisää omaa työmotivaatiotani. Arvostan johtajan kykyä antaa mahdollisuus kehittyä ja edetä urallani. Omasta persoonastani johtuen en koe huonoksi ominaisuudeksi asettua lähemmäksi työntekijää ikäänkuin ”samalle tasolle” - tämä toimii kohdallani sillä tiedostan asetelmasta riippumatta selkeästi eri työnkuvien roolit. Toiminko sitten tiimini vetäjänä omien toiveideni mukaan? Tähän pyrin, mutta kuten kaikessa - harjoitus tekee mestarin. Suosittelenkin siis kaikille työntekijöille olemaan armollinen johtajiaan kohtaan. Jos kehitystä on havaittavissa, suunta on oikea. Johtajille puolestaan suosittelen ottamaan kaikki hyvät opit vastaan, kehittyminen on avain monessa asiassa - niin tässäkin.





Kommentit

Suositut tekstit