#WorldWonderer - Italia, Slovenia & Kroatia.

Tuossa noin 11 tuntia sitten laskeutui kone takaisin tänne Suomen maankamaralle ja nyt vihdoin pääsen kertomaan kaikki parhaat stoorit teille reissusta! Pikkusen on ollut viime vuosina kaasu pohjassa reissutahdin kanssa ja tossa perjantaina kun ylitettiin Slovenian ja Kroatian raja, käytyjen maiden luku kasvoi kahteenkymppiin. Tämä viimosin reissu oli ehdottomasti haastavin ainaskin toteutukseltaan (lue: huonoiten suunniteltu), joka tekikin siitä ihan täykkiksen!

Alkuinfo

• Aika: 1 viikko
  • Määräpäät: Italia (Venetsia), Slovenia (Ljubljana), Kroatia (Pula)
  • Suunnitelma: Lennot Venetsiaan, takaisin Pulasta.
  • Reissumimmit: 2 tällaista hiukan adrenaliinihakuista ystävää.
Niin me vaan lähettiin reissun päälle ilman sen suurempia suunnitelmia tai hajuakaan siitä, millä me taitetaan maiden välit ja niin me vaan selvittiin koko hommasta. Molemmat meistä on varsinkin työelämässä ihan älyttömän järjestelmällisiä ja kyetään pitämään langat hyvin käsissä. Ollaan kuitenkin yhessä reissattu vuoden sisään jo kuudesti ja opittu huomaamaan että rennolla otteella reissussa pärjää paremmin kuin hyvin.

Viikko kolmelle maalle on aika tosi tiukka aikataulu, mutta ihan tehtävissä. Pistän tähän alle vähän vinkkejä mitä kannattaa tehdä ja mitä ehkä olisi voinut tehdä toisella tavalla kussakin maassa:

Italia, Venetsia

Majoitus meillä oli Melusina Budget:issa, josta saatiin ihan super helpot vinkit miten päästään perille. Vesitaksilla ja Google Mapsin avulla löydettiin paikka, joka oli ihan kelpo mesta muutaman päivän seikkailuun Venetsiassa. Venetsian hintataso on aika korkea riippuen tietenkin mihin vertaa. Kuitenkin jos hiukkasen jaksoi käyttää esimerkiksi TripAdvisoria, niin hyviä ja kohtuuhintasiakin paikkoja löytyi. Ihan ekana iltana napattiin jäätävän iso pitsa ja pari olutta, käveltiin Canal Granden varteen ja istuskeltiin siellä muutaman muun ihmisen kera.

Elokuu ajankohtana on aika tukalan lämmin, kun ei tuolla kaupungissa oikein tuule. Meistä kumpikaan reissaaja ei pahemmin ole museoiden perään ja parasta antia olikin kierrellä pitkin pieniä kujia ja ylitellä kanaaleita. Tehtiin päiväreissu laivalla Buranille - tätä suosittelen ehdottomasti, ihan super suloisia ja värikkäitä taloja pienessä kylässä. Meille muutama päivä Venetsiassa oli riittävästi ja kerettiin helposti etsimään tärkeimmät nähtävät, sekä syömään riittävästi pitsaa ja pastaa.

Slovenia, Ljubljana

Täällä meidän majoitus oli iso yllätys, eikä kyllä kauhean positiivinen sellainen. Mia B&B Ljubljana tarjosi meille majoituksen noin 4 km keskustasta. Huone oli tasan sängyn kokoinen ja yöllä sähköt sammuivat viideksi tunniksi. Kuulema eivät tiedä syytä, mutta ongelma ollut tiedossa jo ihan hyvän tovin. Ilmastointi oli korvattu tuulettimella, mutta väliäkö sillä kun ei se yöllä kuitenkaan toiminut - Sloveniassa nautittiin reilu 30 asteen helteistä. Jos jostakin syystä joku tänne kuitenkin päätyy (esim. kuten me, hinnan takia), niin elkää uskoko majoituspaikan väitettä siitä, että bussit eivät ole hyvä vaihtoehto. Bussit toimivat super hyvin (osta kortti keskustasta heti kun saavut) ja todellisuudessa majoituspaikka taitaa tehdä bisnestä takseilla.

Slovenia itsessään oli yksi kauneimmista näkemistäni kohteista. Ljubljanaan ei kannata jäädä kökkimään, vaikka sekin oli suloinen ja elämää täynnä oleva paikka, mutta ympärillä oleva luonto on niin lähellä ja niin kaunista, ettei sanat riitä. Meillä oli vuokrattuna auto Herzin kautta ja päästiin käymään Bled ja Bohinj järvillä. Bohinj oli näistä uimisen kannalta enemmän meidän makuun ja löydettiin hiukan syrjemmästä rauhallinen paikka meille. Slovenissa tuli vietettyä kolme päivää, joka oli siis aivan liian vähän tällaisille ''hiking-hulluille''. Uskoisin, että Triglavin kansasllispuistoon saisi upotettua useita päiviä ja aktiviteetteja löytyisi vaikka kuinka.

Aktiviteeteista pitää mainita yksi ihan ehdoton. Paragliding eli varjoliito. Saatiin idea siinä neljän tunnin bussimatkalla Venetsiasta Ljubljanaan ja pistettiin toteutukseen. Yrityksiä löytyy mistä valita, mutta tiukalla aikataululla saatiin varattua liitelyt Nature Adventures:in kautta. Sähköposteihin vastailu oli heiltä ihan hurjan nopsaa ja ammatillista, ''lentäjät'' eivät ehkä niinkään asiakaspalvelultaan, mutta super ammattitaitoisia siinä mitä tekivät ja kokemus oli ihan älytön. Siellä me liideltiin Slovenian taivaalla puolisen tuntia.

Kroatia, Pula

Tämä paikka oli kiva nähdä, mutta ei iskenyt sydämeen. Majoitus oli ihan huippuluokkaa ja sen tarjosi Pula Antic Rooms in Center. Super siistit huoneet ja toimiva ilmastointi, sekä ihana asiakaspalveluasenne (mm.kuljetus bussiasemalta majoitukseen ja majoituksesta lentokentälle). Kuitenkin Kroatiasta valitsisin ehkä useamman kohteen ja jos aikaa olisi ollut enemmän niin oltaisiin jatkettu alaspäin rannikkoa ja ehkäpä käyty Plitvicen kansallispuistossa.

Kuvia käytiin napsimassa Amfiteatterissa ja kokeiltiin yhtenä iltana yöSUPpailua Metta Floa SUP Pula:n kautta. Suppailu ei ihan ollut meidän juttu ja toinen ohjaajista tykkäsi kovasti käskyttää koko poppoota menemään lujempaa, joten nautinto meni aika minimiin. Mutta tulipahan tehtyä.

Pulan reissussa ihan parasta oli skoottereiden vuokraus, johon siihenkin saatiin idea noin viiden tunnin bussimatkalla Ljubljanasta Pulaan (FlixBus muuten toimi tosi kätsästi). Skootterit olivat aika kovaa huutoa, joten varaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin, muutamassa paikassa käytiin kyselemässä ja lopulta yksi vuokrausfirma hoiti asian yhteistyökumppanin kautta ja lähdettiin noukkimaan menopelejä noin 30 minuutin bussimatkan kautta.

Että sellanen reissu. Nyt onkin niin harvinainen tilanne, että seuraavia lentoja ei ole vielä bookattuna - suunnitelmat tottakai jo aluillaan! Huomenna olisi paluu työelämään tältä muutaman viikon lomalta ja treenitkin pitäisi laittaa taas käyntiin. Kovaa vauhtia lähestyy myös Tough Viking, iiiks!